Παρασκευή 28 Μαρτίου 2014

ΕΣΡ και ΠΕΙΡΑΣ για τη φυσιογνωμία προγράμματος.


Προγραμματισμένη συνάντηση είχαν την προηγούμενη εβδομάδα ο Πρόεδρος του ΕΣΡ κ. Λασκαρίδης με την ΠΕΙΡΑΣ η οποία εκπροσωπήθηκε από τον Πρόεδρο κ. Γρηγορόπουλο, τον Γενικό Γραμματέα κ. Τσίγκα και την Νομική Σύμβουλο κ. Κωστοπούλου.

Κύριο αντικείμενο της συνάντησης ήταν η αλλαγή φυσιογνωμίας προγράμματος των ραδιοφωνικών σταθμών. Ήδη από το 2010 η ΠΕΙΡΑΣ έχει τοποθετηθεί ζητώντας από τους εκάστοτε αρμόδιους Υπουργούς την την αναθεώρηση της κείμενης νομοθεσίας ώστε να μπορεί ο φορέας να αλλάζει νόμιμα φυσιογνωμία.
Ενδεικτικά αναφέρουμε τα παλαιότερα αιτήματα μας προς:
Τηλέμαχο Χυτήρη, στις 25/10/2010
Τηλέμαχο Χυτήρη, στις 09/06/2011
Ηλία Μόσιαλο, στις 26/07/2011
Παντελή Καψή, στις 20/03/2012
Σίμο Κεδίκογλου, στις 01/10/2012Το ΕΣΡ στο παρελθόν αλλά και πρόσφατα έχει επίσης ταχθεί υπέρ της δυνατότητας αλλαγής φυσιογνωμίας με σχετικές επιστολές του προς τους αρμοδίους.

Το τελευταίο διάστημα, και το ΕΣΡ και η ΠΕΙΡΑΣ έχουν επαναφέρει το θέμα στη διοίκηση ζητώντας ρύθμιση. Ελπίζουμε αυτή τη φορά που το αίτημα υποβάλλεται ταυτόχρονα από την ελέγχουσα αρχή και τους ελεγχόμενους, να έχει καλλίτερη τύχη.

Προς το παρόν όμως εφαρμόζεται η ισχύουσα νομοθεσία με την επισήμανση ότι δεν θα γίνει ανεκτή η περιστασιακή αλλαγή προγράμματος λόγω εκλογών και η μετάδοση ενημερωτικού περιεχομένου από μη ενημερωτικούς ρ/σ.

Τις επόμενες ημέρες αναμένεται η έκδοση Οδηγίας από το ΕΣΡ που θα καθορίζει τις λεπτομέρειες για την προβολή υποψηφίων από τα ηλεκτρονικά μέσα.

Ακολουθεί το κείμενο της πιο πρόσφατης επιστολής μας προς τη διοίκηση.
#####################

Με τον ν. 3592/2007 προβλέφθηκαν κάποιες διατάξεις που αφορούν στο μεταβατικό στάδιο, κατά το οποίο οι ραδιοφωνικοί και τηλεοπτικοί σταθμοί εκπέμπουν υπό καθεστώς προσωρινής νομιμότητας (άρθρα 53 ν. 2778/19995, 5 παρ. 7 του ν. 3592/2007). Μία από αυτές τις διατάξεις είναι και το άρθρο 5 παρ. 13 του ν. 3592/2007, σύμφωνα με το οποίο «Όλες οι επιχειρήσεις ηλεκτρονικών μέσων ενημέρωσης υποχρεούνται μία μόνο φορά και εντός αποκλειστικής προθεσμίας ενός μηνός μετά την πάροδο δύο μηνών από τη δημοσίευση του παρόντος, να καταθέσουν στο ΕΣΡ υπεύθυνη δήλωση για το χαρακτήρα του προγράμματός τους, ως ενημερωτικού ή μη ενημερωτικού, σύμφωνα με τις διατάξεις του νόμου αυτού. Το ΕΣΡ ελέγχει τις εν λόγω δηλώσεις με βάση το πρόγραμμα που μεταδίδει ο σταθμός από τη δημοσίευση του παρόντος». Η διάκριση των σταθμών σε ενημερωτικούς και μη προβλέπεται στην παρ. 5 του άρθρου 5 του ν. 3592/2007. Όταν εκδοθούν οι οριστικές άδειες, θα επιτρέπεται η αλλαγή φυσιογνωμίας του προγράμματος, σύμφωνα με τις διατάξεις της προκήρυξης, τον αριθμό και το ειδικότερο περιεχόμενο των αδειών που θα προκηρυχθούν.

Το ΕΣΡ, ερμηνεύοντας αυστηρά την παραπάνω διάταξη του άρθρου 5 παρ. 13 του ν. 3592/2007, χωρίς να λαμβάνει υπ' όψιν το σκοπό της, αλλά και την υπέρτερη ισχύ των διατάξεων του Συντάγματος, έχει κρίνει ότι δεν επιτρέπεται η αλλαγή της φυσιογνωμίας του προγράμματος ενός σταθμού, ο οποίος δεσμεύεται ες αεί από το περιεχόμενο της κατατεθείσας το 2007 δήλωσης. Στο πλαίσιο αυτό έχει επιβάλλει κυρώσεις σε ραδιοφωνικούς σταθμούς. Ωστόσο, ο ίδιος νόμος που προέβλεψε την υποχρέωση των επιχειρήσεων μέσων ενημέρωσης να υποβάλλουν μία μόνο φορά υπεύθυνη δήλωση σχετικά με το χαρακτήρα του προγράμματος (ν. 3592/2007), προέβλεψε στο άρθρο 20 παρ. 5 ότι οι προκηρύξεις για τη χορήγηση τηλεοπτικών και ραδιοφωνικών αδειών θα εκδοθούν την 31-12-2007, γεγονός που δεν έγινε. Είναι προφανές ότι η εφαρμογή του άρθρου 5 παρ. 13 του ν. 3592/2007 (και η αυστηρή ερμηνεία της φράσης «μία μόνο φορά») τελούσε υπό την προϋπόθεση της έκδοσης των προκηρύξεων την 31-12-2007 και της ολοκλήρωσης των διαγωνιστικών διαδικασιών μέσα σε εύλογο χρονικό διάστημα. Διαφορετικά η ες αεί δέσμευση των ραδιοτηλεοπτικών οργανισμών προσκρούει στα άρθρα 14 παρ. 1 (ελευθερία έκφρασης και διάδοσης πληροφοριών), αλλά και στα άρθρα 5 παρ. 1 και 106 παρ. 2 του Συντάγματος, τα οποία εγγυώνται την ελευθερία των επιχειρηματιών στον καθορισμό του ειδικότερου προσανατολισμού του ραδιοτηλεοπτικού προγράμματος.

Ενόψει των ανωτέρω, θα πρέπει να αναθεωρηθεί η κείμενη νομοθεσία και να προβλεφθεί δυνατότητα μεταβολής του δηλωθέντος χαρακτήρα ραδιοφωνικού προγράμματος. Σημειωτέον ότι οι ραδιοφωνικές επιχειρήσεις αναπτύχθηκαν και λειτουργούν σε ένα περιβάλλον αβεβαιότητας, με εμβαλωματικές ρυθμίσεις, χωρίς καμία ασφάλεια δικαίου. Σήμερα διανύουν μία από τις πιο δύσκολες εποχές μετά τη μεταπολίτευση και καλούνται να αντιμετωπίσουν την οικονομική κρίση υπό τη δαμόκλειο σπάθη των αρμόδιων ελεγκτικών αρχών (ΕΣΡ, ΕΕΤΤ), οι οποίες επιβάλλουν στους επιχειρηματίες την τήρηση των υποχρεώσεων που προβλέπει ο νόμος για τους αδειούχους σταθμούς, χωρίς παράλληλα να τους αναγνωρίζουν τα αντίστοιχα δικαιώματα.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου