Οι "εθνικοί" εργολάβοι είπαν τα... κάλαντα στο υπουργείο Υποδομών και το τελευταίο δεκαήμερο του 2014 έλαβαν πάνω από 92 εκατ. ευρώ παρά το γεγονός ότι τα έργα στους αυτοκινητόδρομους είναι και πάλι εκτός χρονοδιαγραμμάτων.
Την παραμονή της Πρωτοχρονιάς, ο Μιχάλης Χρυσοχοΐδης υπέγραψε απόφαση με την οποία η κοινοπραξία που έχει αναλάβει την εθνική οδό Αθηνών-Πατρών θα πάρει 30 εκατ. ευρώ ως τρίτη δόση της πρόσθετης χρηματοδοτικής συμβολής του Δημοσίου που προβλέπει η συμφωνία του Νοεμβρίου 2013.Στα 188 εκατ.
Το συνολικό ποσό ανέρχεται σε 238 εκατ. ευρώ, από τα οποία μέσα σε ένα χρόνο έχουν δοθεί τα 158 εκατ. και με τη νέα απόφαση θα φθάσουν στα 188 εκατ. ευρώ. Από την απόφαση της 31ης Δεκεμβρίου προκύπτει επίσης ότι η κατασκευή των έργων βρίσκεται μόλις στο 60,28% και είναι πλέον βέβαιο ότι μέσα σε ένα χρόνο δεν θα καλυφθεί το υπόλοιπο, επομένως θα υπάρξει και νέα παράταση. Εχει ήδη βρεθεί το άλλοθι, αφού οι καθυστερήσεις θα φορτωθούν στον ΟΣΕ. Ο νέος αυτοκινητόδρομος «συναντά» τη σιδηροδρομική γραμμή σε οκτώ σημεία και αν δεν προηγηθούν οι υποδομές της ΕΡΓΟΣΕ δεν μπορεί να προχωρήσει τα οδικά έργα. Είναι μια «πονεμένη» ιστορία που θα παίξει πολύ στον νέο χρόνο.
Οι εργολάβοι του αυτοκινητόδρομου Αθηνών-Πατρών δικαιούνται, με βάση την αρχική σύμβαση του 2007, κρατική ενίσχυση 607,6 εκατ. ευρώ, από τα οποία έχουν ήδη λάβει 314 εκατ. ευρώ. Με άλλη υπουργική απόφαση, στις 19/12/2014 πήραν από αυτόν τον «κουμπαρά« άλλα 21,7 εκατ. ευρώ. Μετά από αυτό τον χορό των εκατομμυρίων, μοιάζει... φιλοδώρημα το ποσό των 411.000 ευρώ που έλαβαν ως αποζημίωση για τη μεταφορά αρχαίων τα οποία εντοπίστηκαν στο 81ο χλμ. κοντά στην αρχαία Κόρινθο.
Δεν έμεινε «παραπονεμένη» ούτε η κοινοπραξία «Νέα Οδός», που έχει πάρει τα χρυσοφόρα διόδια στην εθνική οδό Αθηνών-Λαμίας για να κατασκευάσει τον νέο αυτοκινητόδρομο Αντίρριο-Γιάννενα, που προχωρά με ρυθμούς πιο αργούς και από αυτούς της χελώνας! Στις 19/12 πάντως και με δύο υπουργικές αποφάσεις οι εργολάβοι έλαβαν πάνω από 40 εκατ. ευρώ. Τα 16,1 εκατ. ευρώ αφορούν καταβολή στο πλαίσιο του πριμ επανεκκίνησης και τα 24,72 την πρόσθετη χρηματοδότηση. Το συνολικό ύψος της τελευταίας ανέρχεται στα 211 εκατ. ευρώ αφού με πρόσφατη απόφαση του ΣτΕ άλλαξαν τα αρχικά σχέδια για την περιοχή της Κλόκοβας, κοντά στο Αντίρριο, όπου θα κατασκευαστεί σήραγγα. Η προβλεπόμενη από τη αρχική σύμβαση του 2007 για το συγκεκριμένο έργο ανέρχεται στα 360 εκατ. ευρώ, από τα οποία οι εργολάβοι έχουν ήδη εισπράξει 253,5 εκατ. ευρώ, παρ’ όλο που υλοποίηση του έργου είναι κάτω από το 40%.
Ποσό 104.550 ευρώ δόθηκε στον «Αυτοκινητόδρομο Αιγαίου» για τη μεταφορά αρχαιοτήτων. Πρόκειται για το τμήμα από τις Ράχεις Φθιώτιδας ώς το Κλειδί Ημαθίας της εθνικής οδού Αθηνών-Θεσσαλονίκης, που αφορά κυρίως τις σήραγγες στα Τέμπη. Είναι το πιο προχωρημένο έργο, που παρά τις νέες καθυστερήσεις, αναμένεται να ολοκληρωθεί στα τέλη του 2015.
Η προηγούμενη χρονιά έληξε με μια «εκκρεμμότητα» της κυβέρνησης προς τους εργολάβους της Κορίνθου-Τρίπολης-Καλαμάτας. Το έργο δεν σταμάτησε όλα αυτά τα χρόνια και απομένουν μόνο μικρά τμήματα για την ολοκλήρωσή του (Τσακώνα, παράκαμψη Καλαμάτας και διακλάδωση προς Σπάρτη).
Το Δημόσιο όμως συμφώνησε σε πρόσθετη σύμβαση με την οποία θα δοθούν 330 εκατ. ευρώ αν σε βάθος 30ετίας τα έσοδα από τα διόδια δεν θα είναι τα αναμενόμενα. Η υπόθεση βρίσκεται για έλεγχο στο Ελεγκτικό Συνέδριο και, εφόσον εγκριθεί, πρέπει να υποβληθεί για επικύρωση από τη νέα Βουλή.
Χαρά Τζαναβάρα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου