Κατά ομάδες θα απολογηθούν το ερχόμενο Σάββατο και την Κυριακή, έπειτα από την προθεσμία που πήραν από τον ανακριτή Πειραιά, οι 15 συλληφθέντες για την υπόθεση του κυκλώματος λαθρεμπορίας καυσίμων. Όλοι τους θα οδηγηθούν εκ νέου στα κρατητήρια στη ΓΑΔΑ.
Έξω από τα δικαστήρια Πειραιά είχαν συγκεντρωθεί δεκάδες συγγενείς των συλληφθέντων.
Η οργάνωση μέσα σε μία διετία διοχέτευσε στην αγορά 4,5 λίτρα λαθραίο πετρέλαιο με αποτέλεσμα οι διαφυγόντες δασμοί και φόροι να ξεπερνούν τα 3.500.000 ευρώ.
Ανάμεσα στους συλληφθέντες είναι ο πρόεδρος της ΕΤΕΚΑ και πρόεδρος της ΠΑΕ Ατρόμητος Γιώργος Σπανός, ένα ανώτερος υπάλληλος του ΥΠ.Ε.Κ.Α., καθώς και ένας υπάλληλος του Α΄ Τελωνείου Πειραιά.
Οι συλληφθέντες είναι ηλικίας από 36 έως 62 ετών ενώ στη δικογραφία περιλαμβάνονται ακόμη εννέα μέλη της εγκληματικής οργάνωσης οι οποίοι αναζητούνται.
Οι κατηγορίες που τους βαρύνουν είναι η σύσταση και συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση λαθρεμπορία καυσίμων σε βαθμό κακουργήματος, ξέπλυμα βρώμικου χρήματος ενεργητική και παθητική δωροδοκία κατ΄έξακολούθηση και κατάχρηση εξουσίας.
Ο τρόπος δράσης του κυκλώματος
Τα μέλη του κυκλώματος παρακρατούσαν το ναυτιλιακό πετρέλαιο μετά από ανεφοδιασμό πλοίων ναυτιλιακών εταιρειών και στη συνέχεια μετά από πρόσμιξη με πετρέλαιο κίνησης το διοχέτευαν στα πρατήρια.
Ειδικότερα σύμφωνα με την αστυνομία η δράση της οργάνωσης ξεκινούσε από τη διαδικασία της μεταφοράς, και συμπεριλάμβανε όλα τα υπόλοιπα στάδια όπως αυτά τις διακίνησης, της παράδοσης, αλλά και της παραλαβής του ναυτιλιακού καυσίμου.
Στη συνέχεια οι οδηγοί βυτιοφόρων-υπάλληλοι της εταιρείας, κατά την μετάβασή τους στα σημεία ελλιμενισμού διαφόρων πλοίων, ανά την επικράτεια (πλοία ακτοπλοϊκών γραμμών, επαγγελματικά και ποντοπόρα) δεν παρέδιδαν ολόκληρη την ποσότητα του πετρελαίου, η οποία αναγράφονταν στα παραστατικά.
Το υπόλοιπο του πετρελαίου το επέστρεφαν στην εταιρεία και στη συνέχεια οι αρχηγοί της εγκληματικής οργάνωσης το διέθεταν εκ νέου στο εμπόριο, μέσω «συνεργαζόμενων» πρατηρίων υγρών καυσίμων, ενώ σε πολλές περιπτώσεις το επαναδιέθεταν αυτούσιο στους πλοιοκτήτες.
Μέχρι στιγμής έχει προκύψει ότι η εγκληματική οργάνωση «συνεργαζόταν» με δώδεκα (12) πρατήρια υγρών καυσίμων στην Αττική.
Επιπλέον προέκυψε ότι, σε πολλές περιπτώσεις, άτομα που εμπλέκονταν στη διαδικασία μεταφοράς, διακίνησης, παράδοσης και παραλαβής των καυσίμων, ενεργούσαν και για λογαριασμό τους.
Ποιες μεθόδους χρησιμοποιούσαν
Τα μέλη της οργάνωσης για να ξεπερνούν τις διαδικασίες ελέγχου κατά την παράδοση στα ελλιμενισμένα πλοία των ποσοτήτων που είχαν παραγγελθεί και να παραπλανούν τους αρμόδιους τελωνειακούς υπαλλήλους ελεγκτές ή τους υπεύθυνους των πληρωμάτων για την παραλαβή του καυσίμου, χρησιμοποιούσαν ιδιαίτερα τεχνάσματα.
Ενδεικτικά, σε προσυνεννόηση με συγκεκριμένο χειριστή γεφυροπλάστιγγας για βαριά οχήματα στο κεντρικό λιμάνι του Πειραιά, εμφάνιζαν πλασματικές μετρήσεις κατά την ζύγιση του βυτιοφόρου.
Οι πλασματικές μετρήσεις πραγματοποιούνταν με παρέμβαση από πριν στο λογισμικό των ηλεκτρονικών συστημάτων της γεφυροπλάστιγγας, έτσι ώστε να διασφαλίζεται το «κατά παραγγελία» επιδιωκόμενο κάθε φορά αποτέλεσμα. Για την άμεση συνέργεια στη διαδικασία αυτή ο χειριστής γεφυροπλάστιγγας, ελάμβανε ως αμοιβή για κάθε μετρικό τόνο 150€, (ένας μετρικός τόνος πετρελαίου ισούται με 1.200 λίτρα).
Στη περίπτωση όμως που ο αρμόδιος για την παραλαβή του καυσίμου συνεργούσε στην απάτη, στο να παραλάβει δηλαδή λιγότερη από την ποσότητα που αναγράφονταν στα παραστατικά, δεν πραγματοποιούσαν ζύγιση ή κατέστρεφαν τα ζυγολόγια.
Σε άλλες περιπτώσεις γέμιζαν με νερό κάποιο από τα διαμερίσματα της δεξαμενής του βυτιοφόρου, αυξάνοντας έτσι τεχνηέντως το μικτό βάρος του οχήματος, το οποίο μετά την αφαίρεση του απόβαρου, προσμετρούνταν ως μεταφερόμενο καύσιμο.
Ο ρόλος των κρατικών υπαλλήλων
Στην εγκληματική οργάνωση είχε ενταχθεί υπάλληλος του Α΄ Τελωνείου Πειραιά, ο οποίος έναντι οικονομικών ανταλλαγμάτων, ενημέρωνε για επικείμενους ελέγχους στα πλωτά μέσα που διέθετε η εταιρεία για την διακίνηση του ναυτιλιακού καυσίμου, αποφεύγοντας έτσι ενδεχόμενες ποινικές και διοικητικές κυρώσεις.
Για τον ίδιο λόγο, η εγκληματική οργάνωση ενημερωνόταν για επικείμενους ελέγχους από ανώτερο υπάλληλο του ΥΠ.Ε.Κ.Α., ο οποίος, λόγω της ιδιότητάς του, είχε πρόσβαση σε στοιχεία για προγραμματισμένους ελέγχους της Υπηρεσίας του ή άλλων συναρμόδιων Υπηρεσιών (εντολές ελέγχου) και γνώριζε εκ των προτέρων λεπτομέρειες για τον χρόνο και τις περιοχές όπου επρόκειτο να κινηθούν τα αρμόδια συνεργεία ελέγχου.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου