Νομοσχέδιο που θα αντιμετωπίζει τα θέματα που έχουν ανακύψει στην εφαρμογή του «Καλλικράτη» θα καταθέσει σύντομα στη Βουλή ο υπουργός Εσωτερικών Γιάννης Μιχελάκης, ο οποίος τόνισε την ανάγκη να θεσμοθετηθεί ένας ενιαίος Κώδικας Δήμων και Κοινοτήτων.
Ο κ. Μιχελάκης συμμερίστηκε την άποψη -που εξέφρασε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ Πάρις Κουκουλόπουλος- ότι στον «Καλλικράτη» τίποτα δεν είναι ταμπού και δέχθηκε ότι υπάρχουν προβλήματα στην Τοπική Αυτοδιοίκηση, λόγος, άλλωστε, για τον οποίο βρίσκεται στην τελική ευθεία νομοθετική πρωτοβουλία του υπουργείου Εσωτερικών που θα τα ρυθμίζει.
Σχετικά με την Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας -που αποτέλεσε και το αντικείμενο της συνεδρίασης της Επιτροπής Περιφερειών- ο αρμόδιος υπουργός ανέφερε ότι εντάσσεται στο ΠΕΠ Μακεδονίας- Θράκης, το οποίο είναι ένα από τα πέντε περιφερειακά προγράμματα του ΕΣΠΑ για την προγραμματική περίοδο 2007- 2013 και αποτελεί μοχλό στην προσπάθεια ανάκαμψης της οικονομίας της χώρας. Ακόμη, ο υπουργός αναφερόμενος την πορεία υλοποίησης του προγράμματος για τη Δυτική Μακεδονία ενημέρωσε τα μέλη της Επιτροπής ότι οι εκχωρήσεις ανέρχονται στα 375,5 εκατ. ευρώ, οι εντάξεις στα 472,8 εκατ., οι συμβάσεις στα 232,8 εκατ. και οι πληρωμές στα 124,4 εκατ. ευρώ. Περαιτέρω ανέφερε ότι υλοποιούνται 10 έργα προτεραιότητας, συνολικού αρχικού προϋπολογισμού 121 εκατ. ευρώ και γνωστοποίησε ότι έχει ληφθεί απόφαση να μεταφερθούν επιπλέον πόροι από τον άξονα ψηφιακή σύγκλιση, ύψους 10,2 εκατ. ευρώ.
Τα μέλη της κοινοβουλευτικής Επιτροπής ενημέρωσαν σχετικά με την πορεία του ΕΣΠΑ, την εκτέλεση των έργων και τις προτεραιότητες για την επόμενη προγραμματική περίοδο στην Περιφέρεια Δυτικής Μακεδονίας, ο γενικός γραμματέας Επενδύσεων του υπουργείου Ανάπτυξης Γιώργος Γιαννούσης, ο περιφερειάρχης Δυτικής Μακεδονίας Γιώργος Δακής και η αντιπρόεδρος της περιφερειακής Ένωσης Δήμων Δυτικής Μακεδονίας Άννα Νανοπούλου.
Αναφερόμενος στην προγραμματική περίοδο 2007-2013, ο κ. Δακής ενημέρωσε ότι εντάχθηκαν στο ΕΣΠΑ 211 έργα στις τέσσερις περιφερειακές ενότητες, ύψους περίπου 405 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων συμβατοποιήθηκαν έργα ύψους 175 εκατ. και πληρώθηκαν 69 εκατ. ευρώ με τον μέσο όρο του ποσοστού πληρωμών στη Δυτική Μακεδονία να φτάνει το 31%. Υπογράμμισε επίσης ότι επισπεύδονται οι διαδικασίες ενεργοποίησης του προγράμματος από τις εντάξεις έργων που ανέρχονται στα 230 εκατ. ευρώ μέχρι και τις 2-10-2013.
Την ικανοποίησή του από τα αποτελέσματα των δράσεων για τις μικρομεσαίες επιχειρήσεις, εξέφρασε ο κ. Γιαννούσης, λέγοντας ότι εγκρίθηκε επιχορήγηση ύψους 50% για 17.000 επιχειρήσεις από τις 23.000 που εκδήλωσαν ενδιαφέρον. Ακόμη, πρόσθεσε ότι όσα έργα δεν «ωρίμασαν» θα ενταχθούν στο πρόγραμμα της επόμενης περιόδου που ξεκινά από την 1η Ιανουαρίου του 2014.
Τέλος, η κ. Νανοπούλου εξέφρασε την άποψη ότι στο πρόγραμμα έχουν ενταχθεί και έργα που δεν συμβάλλουν στην ανάπτυξη.
ΠΟΛΥΠΛΗΘΕΙΣ ΔΗΜΟΙ. Σύμφωνα πάντως με τις επικείμενες τροποποιήσεις στον «Καλλικράτη», ενδέχεται κατ” αρχήν να επηρεαστούν δήμοι άνω των 100.000 κατοίκων. Στην κατηγορία αυτή εμπίπτουν 16 δήμοι της χώρας και συγκεκριμένα Αθήνα, Πειραιάς, Περιστέρι, Νίκαια, Αχαρνές, Θεσσαλονίκη, Ηράκλειο, Χανιά, Πάτρα, Λάρισα, Βόλος, Χαλκίδα, Ρόδος, Κέρκυρα, Κορδελιό – Εύοσμος και Ιωάννινα. Ωστόσο, όπως διευκρινιζόταν, οι προτεινόμενες αλλαγές δεν αναμένεται να επηρεάσουν τα νησιά, καθώς υπάρχουν άλλες προβλέψεις για την κατηγορία αυτή των δήμων, αλλά και τους δήμους των μεγάλων πολεοδομικών συγκροτημάτων.
Βάσει του σχεδίου νόμου, που δόθηκε προς επεξεργασία στα αρμόδια όργανα της Αυτοδιοίκησης ως αιτιολόγηση για την παροχή δυνατότητας μετακίνησης μιας δημοτικής ενότητας από έναν δήμο σε άλλο και την τροποποίηση του ισχύοντος άρθρου του «Καλλικράτη», γίνεται παραπομπή σε διαδικαστικά θέματα για την ανάδειξη των δημοτικών Αρχών. «Απαραίτητη προϋπόθεση όμως για τη συμμετοχή των κατοίκων των προσαρτημένων δημοτικών ή τοπικών κοινοτήτων στις εκλογές για την ανάδειξη αντιπροσώπων α” βαθμού Τοπικής Αυτοδιοίκησης είναι η ένταξη των κοινοτήτων αυτών σε υπάρχουσα δημοτική ενότητα όμορου δήμου», επισημαίνεται ειδικότερα στην αιτιολογική έκθεση.
Στελέχη της Αυτοδιοίκησης εκτιμούν ωστόσο πως με τη νέα διάταξη ανοίγει ο δρόμος για μετακινήσεις δημοτικών ενοτήτων σε όμορους δήμους ακόμη και άλλων νομών, αρκεί να υπάρχει η δυνατότητα ενσωμάτωσής τους σε κάποια άλλη ενότητα.
Προσθέτουν εξάλλου ότι παρά το γεγονός πως η ρύθμιση περιορίζει τις αλλαγές μόνο σε συγκεκριμένη κατηγορία δήμων, υπάρχει ο κίνδυνος να λειτουργήσει ως ντόμινο για διεκδικήσεις και από άλλες περιοχές, όπου είχαν εκφραστεί διαφωνίες στον σχεδιασμό του «Καλλικράτη».
Αντι-Καλλικράτης: Πιθανές αλλαγές σε 16 Δήμους
ΚΕΡΚΥΡΑ – ΜΥΤΙΛΗΝΗ. Παράλληλα, με το υπό διαβούλευση σχέδιο νόμου επέρχονται αλλαγές και σε νησιωτικούς δήμους, για τους οποίους ο «Καλλικράτης» είχε εφαρμόσει την αρχή κάθε νησί να αποτελεί έναν ενιαίο δήμο ανεξάρτητα από το μέγεθός του ή τον πληθυσμό του.
«Καίτοι η νέα διοικητική διαίρεση της νησιωτικής Ελλάδας απεδείχθη κατά βάση ορθή και λειτουργική, τούτο δεν ίσχυσε για τα πιο μεγάλα νησιά της χώρας, δηλαδή τη Μυτιλήνη και την Κέρκυρα», αναφέρεται ωστόσο στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου, επισημαίνοντας πως παρότι ήταν απαραίτητη η μείωση των προ «Καλλικράτη» δήμων στα νησιά, δεν έπρεπε να εφαρμοστεί η αρχή του ενός, ενιαίου δήμου.
«Αυτή η πρακτική απεδείχθη δυσλειτουργική», υποστηρίζεται στην αιτιολογική έκθεση και προστίθεται:«Ορίστηκαν έτσι δήμοι γεωγραφικά δυσανάλογα μεγάλοι σε σχέση με τους υπόλοιπους δήμους της χώρας και δημιουργήθηκαν ζητήματα αποτελεσματικής διοίκησης αυτών αλλά και πρόσβασης όλων των δημοτών στις δημοτικές Αρχές, καθότι αυτοί συχνά θα έπρεπε να καλύψουν μεγάλες αποστάσεις μέσα από οδικό δίκτυο όχι της καλύτερης ποιότητας για να λύσουν μερικά από τα πιο βασικά τους καθημερινά προβλήματα».
Παράλληλα, ως επιχείρημα για τη διάσπαση των δύο νησιωτικών δήμων τονίζονται και τα ζητήματα ανομοιογένειας λόγω των διαφορετικών οικονομικών δραστηριοτήτων αλλά και της μορφολογίας. Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, οι νέοι δήμοι σε Κέρκυρα και Λέσβο θα αρχίσουν να λειτουργούν από την 1η Σεπτεμβρίου του 2014 και συγκεκριμένα – όπως ορίζεται – «από την εγκατάσταση των Αρχών τους, οι οποίες θα αναδειχθούν με τις γενικές δημοτικές εκλογές». Πρόκειται για τις εκλογές που έχουν προγραμματιστεί να διενεργηθούν τον ερχόμενο Μάιο.
Πηγή: ΑΜΠΕ
«Καίτοι η νέα διοικητική διαίρεση της νησιωτικής Ελλάδας απεδείχθη κατά βάση ορθή και λειτουργική, τούτο δεν ίσχυσε για τα πιο μεγάλα νησιά της χώρας, δηλαδή τη Μυτιλήνη και την Κέρκυρα», αναφέρεται ωστόσο στην αιτιολογική έκθεση του σχεδίου νόμου, επισημαίνοντας πως παρότι ήταν απαραίτητη η μείωση των προ «Καλλικράτη» δήμων στα νησιά, δεν έπρεπε να εφαρμοστεί η αρχή του ενός, ενιαίου δήμου.
«Αυτή η πρακτική απεδείχθη δυσλειτουργική», υποστηρίζεται στην αιτιολογική έκθεση και προστίθεται:«Ορίστηκαν έτσι δήμοι γεωγραφικά δυσανάλογα μεγάλοι σε σχέση με τους υπόλοιπους δήμους της χώρας και δημιουργήθηκαν ζητήματα αποτελεσματικής διοίκησης αυτών αλλά και πρόσβασης όλων των δημοτών στις δημοτικές Αρχές, καθότι αυτοί συχνά θα έπρεπε να καλύψουν μεγάλες αποστάσεις μέσα από οδικό δίκτυο όχι της καλύτερης ποιότητας για να λύσουν μερικά από τα πιο βασικά τους καθημερινά προβλήματα».
Παράλληλα, ως επιχείρημα για τη διάσπαση των δύο νησιωτικών δήμων τονίζονται και τα ζητήματα ανομοιογένειας λόγω των διαφορετικών οικονομικών δραστηριοτήτων αλλά και της μορφολογίας. Σύμφωνα με το σχέδιο νόμου, οι νέοι δήμοι σε Κέρκυρα και Λέσβο θα αρχίσουν να λειτουργούν από την 1η Σεπτεμβρίου του 2014 και συγκεκριμένα – όπως ορίζεται – «από την εγκατάσταση των Αρχών τους, οι οποίες θα αναδειχθούν με τις γενικές δημοτικές εκλογές». Πρόκειται για τις εκλογές που έχουν προγραμματιστεί να διενεργηθούν τον ερχόμενο Μάιο.
Πηγή: ΑΜΠΕ
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου